Hiroaki Hasumi

Hiroaki Hasumi ⁄ 蓮見浩明

Profile

In 1960, I was born in Saitama prefecture, Japan. From a young age, I have been interested in making things. As a motorcycle engineer, I have researched and developed many kinds of the latest models for 38 years. I took advantage of this full of creative energy, and I’ve started to take photographs and make artworks. In my artworks, I try to express unique spirituality of Japanese people. Through my artworks, I want to communicate with many people in the world and contribute to make the world better place where we can understand each other across cultures and borders.
In 2015, one of my photo series, which was made under the theme of Sakura, or cherry blossoms, was exhibited in “Fotonptte#2”, an art photo festival in Trieste, Italy. Moreover, they had been introduced in web-magazine in Portland. And they had come up for charity auction held in Museum of Photographic Arts in San Diego.

1960年埼玉県生まれ。幼少のころからモノ作りに興味を持ち、38年間モーターサイクルのエンジニアとして多くの新型モデルを研究・開発してきた。その創造のエネルギーは拡大し続けてアートフォトに到達した。取り組んだテーマは私たち日本人の特徴的な精神性を表現すること。その作品とともに世界の人々と交流することで、国境や文化を超えてお互いがより理解しあえる世界になることに少しでも貢献できることを願っている。
2015年、桜をテーマとしたシリーズはイタリアのトリエステ市で開催されたアートフェスティバル“Fotonotte #2”で展示され、その他アメリカやポーランドのウェブマガジンで紹介された。2017年、アメリカのMuseum of Photographic Artsで開催されたチャリティーオークションの出展作品に採用された。

Projects

For my photo series about Sakura, or cherry blossoms, I have explored the relationship with Japanese people and Sakura for 5 years. I have created my artworks widely from printing on Washi paper to making a gilt folding screen. I tried to express Japanese spirits in my artworks. Now, my new project, “Samadhi” has started. In this project, I’m making the artworks under the theme of Karesansui. Karesansui or dry landscape garden is one of the Japanese traditional gardens which were developed at temples of Zen Buddhism in Muromachi era (1338-1573). It is mainly constructed with rock arrangements and white sand. As civilization progresses, people become attached to their belongings. Therefore, there are incessant conflicts in this modern world. I think Karesansui can release us from daily suffering. I tried to express the world of meditation which Zen monks might see. I want many people to understand what true happiness is through my photographs. I see the eternal value in the garden and think of the long history of the stones and sand there. For my art works this time, I integrated Platinum Palladium Print technique.

桜のシリーズでは日本人と桜の関係について5年間探求して来た。和紙のプリントから金箔の屏風まで幅広く創作し、それらから日本人の精神性を感じることができる。そして現在取り組んできるのが「Samadhi」という枯山水をモチーフとしたシリーズである。枯山水は室町時代(1338~1573年)の禅宗寺院で発達した伝統的な日本庭園の様式のひとつである。それは石組と白砂のみで大自然を表現する。文明が高度化するほど物質に執着する故に争いが絶えない現代社会において、枯山水には私たちを苦悩から解放するための一筋の光明があると思う。私は修行者も見ているであろう瞑想の世界を表現する。そして「真の幸福とは何か」を考えていくプロジェクトである。
そんな枯山水の永久不変な価値観、そこに使われている石や砂の数億年の歴史を考え、私はこの作品にはプラチナパラジウムプリント技法が相応しいと思った。

All Images Given from Once-in-a-lifetime encounters

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