Kouji Sasaki

Kouji Sasaki ⁄ 佐々木 浩二

Profile

I had been involved with computer development and started taking pictures of the process for the record. And besides the work, I took pictures of seasonally blooming trees and flowers because I was so attracted by them. By giving my full attention to the object deeply, which I saw and impressed by, my eyes through my mind are opened. Thanks to the fine art photography, I learned to express my philosophy of life in the artworks. Since then, I have tried to sympathize with the broken or decayed materials’ feelings as seeing them with the eyes of my mind and express them in my artworks. Everything is vanity but that’s why they are beautiful. There, I feel the air of dignity. By capturing the transient nature of life in my photographs, I hope I can prolong their time even it’s a short time, and I also hope people can feel their existence.
My photography activities
・Digital-Scoping photo Exhibition NIKON Saloon in Tokyo(2009~2015)
・Taipei Photo Art 2018 in Taipei, Taiwan
・THE BID Art Space / Pesaro, Italy (2019)
・Novosibirsk International Festival of Contemporary Photography in Russia in Russia(2019)
・SHATTO Gallery / Los Angeles, U.S.A. (2019)
・Erata Museum / St Petersburg, Russia (2020)
・Glavny Prospect Gallery / Ekaterinburg, Russia (2021)
・The Prestigious National Museum / Khanty-Mansiysk, Russia (2021-22)


活動履歴
コンピュータ開発に従事しそのプロセスを記録として撮影。その傍らで、四季折々の草花や野鳥など自然の美しさに魅せられてシャッターを切った。しかし、見たものや心動かされた対象と深く向き合うことで、自分の心の目が開かれてくる。ファインアート写真との出会いによって、私はそんな自分の生き方に関わるような表現ができることを知った。 それ以後、私は壊れたり朽ちていくものを心の目で表現することに取り組む。形あるものはすべて移ろい消失するという宿命にあるが、そこには美しさや威厳が満ちているからだ。私は移ろう姿を捉えることで少しでも存在する時間を長らえ、そのものの存在を感じてもらいたい。この思いはCOVID19で全てがつぶされそうな状況下でも明確な方向を示してくれている様に私は感じている。

・2009~2015年 ニコンサロンでのDigital-Scoping展に出展
・2018年 台北のTaipei Art Photoに出展
・2019年 LANDSCAPES “East meets West”出展 ペーザロ/イタリア
・2019年 第三回国際デザイン祭 “Krasny Prospect”出展 ノボシビルスク/ロシア
・2019年 LANDSCAPES “East meets West”出展 Shatto Gallery ロサンジェルス
・2020年 Erata Museum セントペテルブルグ/ロシア
・2021年 Glavny Prospect Gallery エカテリンブルグ/ロシア
・2021-22年 The Prestigious National Museum ハンティー・マーシンスク /ロシア

Projects

What I’m always impressed by is “disappearing things”. They are abandoned, forgotten and eventually, they will be disappearing. Artifacts will be broken and eventually disappear. Animals and plants will be gone from this world due to weathering or disaster. In any case, many of things gain speed toward disappearing when they are considered to be useless. But only a few people think they are useless. For me, every dead leaves are beautiful. I think they are appealing for their existence loudly because they are ignored. Like the wind leaves a mark on somewhere after blowing, things that disappear try to prove their existence. Even though I standing in the middle of the COVID19, my thoughts haven't changed and I'm feeling stronger. I want to express their words in my photography.

私が心動かされるのは「消えつつあるもの」である。棄てられ、忘れ去られ、やがてはなくなっていくもの。人工物であれば壊れて消失し、自然であれば風化や災害によって姿を消すのだろうか。いずれにしても、消えゆくものの多くは無用のものと見做されることによって、無へと向かうスピードを上げる。しかし、無用と判断したのは何人かの人間にすぎない。なおかつ私にはどんな散りゆく枯葉も美しく見える。無視されることで逆にものたちは自らの心の叫びを声高に放っているようにも感じられる。風が吹き去ってもどこかに痕跡を残すように、朽ちながら時を重ねるものたちもその存在の証を謳っている。コロナの真っただ中に立たされてもこの思いは変わらず、むしろその重みを強く感じている。私は彼らのそんな言葉を表現したい。

“Bai sema”(2021-)/ 結界
A special space that is sacred and must not be contaminated is called a " Bai sema " and a specific boundary is created to keep out dirt.I feel as if I have been purified in front of “Bai sema”, without any anguish or confusion. An invisible but mysterious force is acting on the space.
神聖で汚染されてはならない特別な空間を「バリア」と呼び、汚れが入らないように境界が作られます。私は障壁の前に立つと、苦悩や雑念がなくなり、浄化されたかのようになります。目に見えないが神秘的な力が作用しています。
・Media Size: 594x420mm(23.4x16.5 inch), Image Size: 390x390mm(15.3x15.3 inch)/ Edition:10
・Media: Japanese traditional paper with Plaster coat
・Number of worksː 25
・Project progressː Ongoing

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Light at play (2021-) / 光の戯れ
I was simply staring at the mountain streams that hit the rocks and got scattered. The strong light may have the power to stop water vibration for a moment, and each water drop seems to wait for the next dynamic move. I might have been worn out by COVID, for the light seemed exceedingly dazzling.
渓流が岩にぶつかり飛び散る様を無心に見つめていた。強く差し込む光は揺らぐ水を一瞬止めて、あたかも水の一粒一粒が流れながらも躍動の機会を待っている様だ。 コロナでつぶれそうな私の心には眩しかった。
・Media Size: 594x420mm(23.4x16.5 inch), Image Size: 390x390mm(15.3x15.3 inch)/ Edition:10
・Media: Japanese traditional paper with Plaster coat
・Number of worksː 30
・Project progressː Ongoing

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Memory of the Forest(2019-) / 森の記憶
Deciduous and rotten trees sank to the bottom of the water, lost their shape, and sank deep into my memory. I prayed that life would continue to be inherited in this forest, imagining the beginning of reincarnation as a new source of life beyond the memory of decay.
落葉樹や腐った木は水底に沈み、形を失いながら、私の記憶の奥深くに沈んできた。 私は朽ちるという記憶の先に新たな生命の糧となり生まれ変わりの始まりを想像しながら、この森に生命が受け継がれ続けることを祈っていた。
・Media Size : 594x420mm(23.4x16.5 inch), Image Size : 390x390mm(15.3x15.3 inch) / Edition:10
・Media: Japanese traditional paper with Plaster coat
・Number of worksː 25
・Project progressː Ongoing

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